20256
Książka
W koszyku
Język i komunikacja : wprowadzenie dla pedagogów / Anna Wileczek. - Warszawa : PWN, 2020. - 380, [2] strony : ilustracje, mapy ; 24 cm.
Aktualne i wyczerpujące kompendium z dziedziny kultury języka polskiego i poprawności językowej dla nauczycieli i studentów niepolonistów. Książka ma formę podręcznika syntetyzującego wiedzę z zakresu nauki o języku i kultury języka oraz komunikacji edukacyjnej dla studentów pedagogiki przygotowujących się do specjalizacji nauczycielskiej w zakresie wczesnej edukacji. Książka zawiera podstawy wiedzy o języku polskim oraz najważniejszych cechach współczesnej polszczyzny. Prezentuje podstawowe, najważniejsze kategorie językowe (język i jego specjalizacje, dzięki mowy, znaczenie w języku, zagadnienia składniowe, jakość, kultura i etyka słowa w dydaktyce, nowoczesne tendencje w komunikacji edukacyjnej, norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i inne). Umożliwia zdobycie wysokiego poziomu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej. Kompendium jest istotną i niezbędną lekturą dla studentów pedagogiki oraz osób zdobywających kwalifikacje pedagogiczne w ramach centrów lub ośrodków kształcenia nauczycieli, działających lub powstających obecnie na uczelniach.
Spis treści : Od autorki 1. Język i mowa 1.1. Definicje języka i mowy 1.2. Cechy języka naturalnego 1.3. Pochodzenie i rozwój języka ludzkiego 1.4. Akwizycja języka naturalnego 1.5. Język w badaniach lingwistycznych 2. Język jako system znaków 2.1. Znak znaczący element rzeczywistości 2.2. Cechy znaków językowych 2.3. Specyfika systemu językowego 2.4. Podsystemy języka 2.5. Język a współczesne kody ikoniczne 3. Zewnętrzne i wewnętrzne zróżnicowanie języka 3.1. Różnorodność języków świata 3.2. Pochodzenie i specyfika polszczyzny 3.3. Język ogólny 3.4. Odmiana mówiona i pisana języka 3.5. Style funkcjonalne 4. Terytorialne, społeczne i biologiczne odmiany języka 4.1. Dialekty i gwary 4.2. Społeczne odmiany języka socjolekty 4.3. Biolekty 4.4. Idiolekt język osobniczy 5. Dźwięki mowy i elementy prozodii 5.1. Jak powstają dźwięki mowy? 5.2. Podstawowe pojęcia dotyczące podsystemu fonologicznego języka 5.3. Świadomość i sprawność fonologiczna 5.4. Typy głosek polskich 5.5. Klasyfikacja samogłosek polskich 5.6. Klasyfikacja spółgłosek polskich 5.7. Podział wyrazu na litery, głoski i sylaby 5.8. Upodobnienia i uproszczenia fonetyczne 5.9. Akcent w języku polskim 5.10. Intonacja 6. Wyrazić wyrazem, uchwycić frazeologizmem 6.1. Słowo, wyraz, leksem terminologiczne uściślenia 6.2. Podsystem leksykalny języka 6.3. Czym jest znaczenie wyrazu? 6.4. Relacje znaczeniowe 6.5. Skąd pochodzą wyrazy? 6.6. Skrótowce i skróty 6.7. Użyteczna frazeologia 7. W stronę morfologii. Struktura i odmiana wyrazów 7.1. Podsystem morfologiczny 7.2. Analiza morfologiczna wyrazu 7.3. Słowotwórstwo 7.4. Analiza słowotwórcza wyrazów 7.5. Derywacja i jej rodzaje 7.6. Typy derywatów i funkcje formantów 7.7. Kategorie i typy słowotwórcze 7.8. Fleksja 7.9. Kategorie gramatyczne, kategorie fleksyjne 7.10. Odmienne i nieodmienne części mowy 8. O łączeniu słów. Wybrane zagadnienia składniowe 8.1. Składniki syntaktyczne 8.2. Podrzędne związki składniowe 8.3. Wypowiedzenia i zdania 8.4. Konotacja składniowa 8.5. Składnia zdania pojedynczego 8.6. Analiza zdania pojedynczego 8.7. Składnia zdania pojedynczego wybrane zalecenia normatywne 8.8. Składnia zdania złożonego 8.9. Analiza zdania wielokrotnie złożonego 8.10. Składnia zdania złożonego wybrane zalecenia normatywne 8.11. Na (składniowe) skróty 9. Tekst i dyskurs 9.1. Czym jest tekst? Statyczna i dynamiczna koncepcja tekstu 9.2. Funkcje, typy i gatunki tekstu 9.3. Hipertekst 9.4. Kilka zasad opracowania tekstu językowego 9.5. Struktura artykułu naukowego 9.6. Dyskurs, czyli tekst w kontekście 9.7. Dyskurs edukacyjny jako przykład współczesnego dyskursu 10. Komunikacja: akcja i interakcja (nie tylko) językowa 10.1. Komunikacja i komunikowanie (się) 10.2. Komunikacja jako akcja, interakcja i transakcja 10.3. Pragmatyka współdziałanie za pomocą słów 10.4. Etykieta językowa 10.5. Etyka komunikacji 10.6. Estetyka komunikacji językowej 10.7. Komunikacja niewerbalna 10.8. Komunikacja w edukacji (wybrane aspekty) 11. Komunikacja językowa dziecka prawidłowości i odstępstwa 11.1. Specyfika mowy dziecka w wieku przedszkolnym 11.2. Język dziecka na progu szkolnej edukacji 11.3. Wybrane zaburzenia w rozwoju języka u dzieci 11.4. Kierunki rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym 11.5. Stymulacja rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej 12. Kultura języka polskiego 12.1. Czym jest kultura języka? 12.2. Sprawność, poprawność i norma językowa 12.3. Kryteria poprawności językowej 12.4. Błędy językowe i ich typy 12.5. O kilku (sprawiających problemy) zasadach poprawności językowej 12.6. Poprawność stylistyczna.Cechy dobrego stylu 12.7. Działalność kulturalnojęzykowa Zakończenie O Autorce Przypisy
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44139 (1 egz.)
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej