20256
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.32628, W.36790 (2 egz.)
Strefa uwag:
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Przedmowa; Rozdział 1. Przegląd badań nad interakcjami z udziałem małych dzieci. Sformułowanie podstawowych pytań badawczych pracy: 1. Założenia badawczy w pracach nad rozwojem społecznym dzieci; 2. Wprowadzenie w problematykę interakcji społecznych dziecko-dorosły i dziecko-dziecko; 3. Problematyka interakcji dziecko-dziecko w świetle wybranej literatury. (Trzy kierunki poszukiwań badawczych w pracach nad interakcjami dziecko-dziecko); 3.1. Z badań nad kontaktami społecznymi dziecko-rówieśnicy; 3.2. Z badań nad zachowaniami społecznymi małych dzieci; 3.3. Aktualny stan badań nad interakcjami społecznymi dziecko-dziecko; 4. Podstawowe ramy pojęciowe pracy; 5. W jaki sposób małe dzieci nawiązują interakcje społeczne ze swoimi rówieśnikami? - otwarte pytanie badawcze; 6. Podstawowe pytania badawcze pracy; Rozdział 2. Badania eksploracyjne. (Obserwacja swobodnej aktywności dzieci w sytuacji potencjalnej interakcji dziecko-rówieśnik): 1. Opis badań. Osoby badane. Metoda organizacji badań; 2. Analiza strumień swobodnej aktywności dwojga dzieci - potencjalnych uczestników interakcji społecznej. (Opis metody analizy); 3. Ogólna charakterystyka relacji dziecko-dziecko w sytuacji swobodnej aktywności dzieci. (Ocena poziomu współzależności strumieni zachowań dzieci w diadzie); 4. Zachowania społecznie ukierunkowane pochodzące od dzieci w sytuacji swobodnej aktywności dziecko-rówieśnik; 5. Interakcje rówieśnicze dziecko-dziecko. Charakterystyka zachowań społecznie ukierunkowanych tworzących łańcuchy interakcyjne dziecko-dziecko; 6. Proces nawiązywania interakcji społecznych przez dzieci 3-5 letnie w sytuacji swobodnej aktywności dziecko-dziecko; 6.1. Zachowania społecznie ukierunkowane otwierające łańcuchy interakcyjne dziecko-dziecko; 6.2. Inicjowanie różnego typu interakcji rówieśniczych. Charakterystyka wypowiedzi otwierających interakcje dziecko-dziecko; 6.3. Analiza struktury procesu nawiązywania interakcji dziecko-dziecko; 6.4. Analiza sposobów włączania przez dziecko rówieśnika do własnej aktywności przedmiotowej; 6.4.1. Analiza wypowiedzi otwierających interakcje AWł; 6.4.2. Wypowiedzi wskazujące lub opisujące pole działania dziecka - inicjatora interakcji a przygotowania do zainicjowania interakcji AWł; Rozdział 3. Eksperyment. W jaki sposób małe dzieci radzą sobie z inicjowaniem interakcji typu AWł w sytuacji zadaniowej?; 1. Opis badań eksperymentalnych; 1.1. Hipotezy badawcze. Podstawowe zmienne; 1.2. Osoby badane; 1.3. Miejsce badania; 1.4. Przebieg badań; 2. Wyniki badań; 2.1. Pole działania przypisywane przez dziecko sobie i innym. (W jaki sposób małe dziecko postrzega własne pole aktywności i pole partnera w sytuacji dziecko-dziecko?); 2.1.1. Niewerbalna prezentacja przez dziecko pola działania (własnego, partnera, wspólnego pola dzieci); 2.1.2. Werbalna prezentacja przez dziecko pola działania (własnego, partnera, wspólnego pola dzieci); 2.2. Zróżnicowanie percepcji przez dziecko układu pól - własnego i partnera, jako pola wspólnego, jako dwóch pól izolowanych; 2.3. Inicjowanie interakcji AWł przez dzieci 3-5 letnie w sytuacji zadaniowej.(Użycie języka przez małe dziecko w procesie nawiązywania interakcji z rówieśnikami); Rozdział 4. Dyskusja i interpretacja wyników: 1. Podsumowanie ważniejszych wyników badań. Interakcje dziecko-dziecko: ich nawiązywanie (inicjowanie); 2. Próba wyjaśnienia ważniejszych wyników badań. Uwarunkowania użycia języka przez małe dziecko w procesie nawiązywania interakcji z rówieśnikiem; 2.1. Zróżnicowanie wypowiedzi otwierających interakcje typu AWł - analiza sytuacji zadaniowej dziecka - inicjatora interakcji; 2.1.1. Dziecko inicjujące interakcję AWł próbuje ukierunkować uwagę partnera na własną linię działania; 2.1.2. Dziecko inicjujące interakcję AWł próbuje zainteresować partnera własną linia działania; 2.1.3. Dziecko inicjujące interakcję AWł próbuje zapewnić dominację swej linii działania w przebiegu interakcji z rówieśnikiem; 2.2. Dlaczego partner przyłącza się do linii działania dziecka - inicjatora interakcji AWł?; 3. Hipotetyczny model nawiązywania się interakcji dziecko-dziecko; 3.1. Nawiązywanie interakcji społecznych przez małe dziecko - akt czy proces?; 3.2. Czasowo-przestrzenna struktura czynności nawiązywania interakcji dziecko-dziecko; 4. Percepcja przestrzeni przez dziecko w roli podmiotu działania; 5. Uwagi końcowe; Załączniki (Plan pokoju zabawowego z badań obserwacyjnych; Plan dużej Sali przedszkolnej i pokoju zabawowego z badań eksperymentalnych; Pozycje wyjściowe dzieci i kierunek ich przemieszczania się w przestrzeni w wyniku działań eksperymentatora w toku badań uzupełniających eksperyment podstawowy - MK); Bibliografia
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej