Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(19)
Forma i typ
Książki
(19)
Dostępność
dostępne
(19)
Placówka
Wypożyczalnia
(19)
Autor
Dykcik Władysław
(4)
Hulek Aleksander
(3)
Brauner Alfred
(2)
Brauner Francoise
(2)
Gamulczak Franciszek
(2)
Gałkowski Tadeusz
(2)
Tomasik Ewa
(2)
Baczała Ditta
(1)
Binnebesel Józef
(1)
Błeszyński Jacek J
(1)
Dryżałowska Grażyna
(1)
Dycht Marzena
(1)
Gasik Wojciech
(1)
Mauersberg Stanisław
(1)
Nurowski Eugeniusz
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(7)
1980 - 1989
(4)
1970 - 1979
(1)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(19)
Temat
Pedagogika specjalna
(10)
pedagogika specjalna
(5)
Dziecko niepełnosprawne
(4)
Niepełnosprawni
(4)
Rehabilitacja (med.)
(4)
Szkolnictwo specjalne
(4)
dziecko niepełnosprawne
(4)
niepełnosprawni
(4)
rehabilitacja
(4)
Pedagogika rewalidacyjna
(3)
Upośledzenie umysłowe
(3)
Autyzm
(2)
Grzegorzewska, Maria (1888-1967)
(2)
Listy polskie
(2)
pedagodzy specjalni
(2)
szkolnictwo specjalne
(2)
Hulek, Aleksander (1916-1993)
(1)
Instytut Pedagogiki Specjalnej
(1)
Integracja społeczna
(1)
Szkolnictwo
(1)
Sękowska, Zofia (1924-1997)
(1)
dzieci z dysfunkcją narządu ruchu
(1)
narządy ruchu
(1)
niepełnosprawni fizycznie
(1)
niepełnosprawni ruchowo
(1)
niepowodzenia szkolne
(1)
pedagogika rewalidacyjna
(1)
19 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43036 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36956, W.36955, W.36827 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne - Stanisław Mauersberg; Rozdział 1. Początki nauczania dzieci upośledzonych i zorganizowanej opieki nad moralnie zaniedbanymi - Leonard Grochowski; 1. Uwarunkowania ideowe i społeczno-polityczne przemian w dziedzinie opiekuńczo-wychowawczej czasów nowożytnych; a) Wpływ odrodzenia, reformacji i reformy katolickiej; b) Rozbudowa instytucji opiekuńczo-wychowawczej; c) Nowe przepisy prawne: opiekuńcze i karne w odniesieniu do nieletnich i młodocianych; d) Wpływ oświecenia i Wielkiej Rewolucji Francuskiej; 2. Początkowe próby nauczania dzieci upośledzonych, osieroconych i moralnie zaniedbanych ( od XVI w. do połowy XVIII w. ); a) Początki nauczania dzieci głuchych, niewidomych, upośledzonych umysłowo; b) Początkowe formy opieki pedagogicznej nad dziećmi osieroconymi, opuszczonymi i moralnie zaniedbanymi; 3. Pierwsze szkoły specjalne ( druga połowa XVIII w. i początki XIX w. ); a) Pierwsze szkoły dla dzieci głuchych; b) Pierwsze szkoły dla dzieci niewidomych; 4. Początkowe formy opieki pedagogicznej nad dziećmi upośledzonymi, chorymi psychicznie i przewlekle chorymi na przełomieXVIII i XIX w.; a) Wpływ badań psychiatrycznych i pionierskie próby rozwiązań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci upośledzonych umysłowo; b) Pierwsze formy organizowania pomocy opiekuńczo-dydaktycznej dzieciom upośledzonym i przewlekle chorym; 5. Początki pracy wychowawczej z młodzieżą moralnie zaniedbaną i przestępczą na przełomie XVIII i XIX w.; a) Złagodzenie przepisów o odpowiedzialności karnej nieletnich przestępców; b) Instytuty i zakłady opeikuńczo-wychowawcze; 6. Kierunki rozwoju opieki pedagogicznej nad dziećmi biednymi, osieroconymi i opuszczonymi ( druga połowa XVIII i początki XIX w. ); a) Nowe instytucje i zakłady opiekuńczo-wychowawcze; b) Dzieło opiekuńczo-wychowawcze J. H. Pestalozziego i F. E. Fellenberga; Bibliografia; Rozdział 2. Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w wieku XIX i w poczatkach XX wieku - Wojciech Gasik; 1. Praktyka i teoria kształcenia upośledzonych w wybranych krajach zachodnich; a) System kształcenia i wychowania dzieci głuchychl b) System kształcenia i wychowania dzieci niewidomych; c) System kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych umysłowo; d) Przegląd form kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo w wybranych krajach; 2. Polskie zakłady i szkoły dla dzieci upośledzonych w okresie zaborów; a) Szkoły dla dzieci głuchych; b) Szkoły i zakłady dla dzieci niewidomych; c) Szkoły i zakłady dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo; Bibliografia; Rozdział 3. Szkoły i zakłady specjalne dla dzieci trudnych w XIX w. i na początku XX wieku - Ewald Jacek Dukaczewski; 1. Wprowadzenie; 2. Szkoły i zakłady dla dzieci trudnych ( przestępczych ) w Europie; 3. Działalność Fryderyka Skarbka i Stanisława Jachowicza; 4. Instytut Moralnej Poprawy Dzieci na Mokotowie; 5. Rozwój prawodawstwa dla nieletnich; 6. Prawo i zakłady dla nieletnich w zaborze rosyjskim; 7. Prawo i zakłady dla nieletnich w zaborze pruskim; 8. Prawo dla nieletnich w zaborze austriackim; 9. System progresywny w wychowaniu moralnie zaniedbanych; Bibliografia; Rozdział 4. Kształcenie nauczycieli szkół i zakładów specjalnych do 1939 r. - Wojciech Gasik; 1. Pierwsze próby kształcenia nauczycieli placówek specjalnych; a) Przyuczenie do zawodu; b) Kursy dla nauczycieli; 2. Początki kształcenia nauczycieli szkół specjalnych w Polsce; 3. Europejskie instytucje kształcące nauczycieli szkól specjalnych; a) Placówki w Budapeszcie, Zurychu i Moskwie; b) Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; Bibliografia; Rozdział 5. Rozwój kurateli sądowej dla nieletnich - Marian Kalinowski; 1. Powstanie instytucji kurateli sądowej dla nieletnich; 2. System probation; a) Anglia; b) Stany Zjednoczone Ameryki Północnej; 3. System wolności dozorowanej - Liberte surveilleé; a) Belgia; b) Francja; 4. Skandynawskie systemy kurateli sądowej dla nieletnich; 5. Kuratela sądowa dla nieletnich w Niemczech; 6. Powstanie kurateli sądowej dla nieletnich w Polsce; Bibliografia; Rozdział 6. Szkolnictwo specjalne i pedagogika specjalna w pierwszej połowie XX wieku - Marian Balcerek; 1. " Stulecie dziecka "; 2. Początki międzynarodowej ochrony praw dziecka; 3. U źródeł współczesnej pedagogiki specjalnej ( idee " nowego wychowania " ); 4. Rozwój szkół i zakładów specjalnych w wybranych krajach; 5. Szkolnictwo specjalne w Polsce. 1918-1939; 6. Rozwój pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 7. Praca wychowawcza z moralnie zaniedbanymi i nieletnimi przestępcami w Polsce międzywojennej - Wojciech Gasik; 1. Podstawy prawne; 2. Zakłady i szkoły; Bibliografia; Rozdział 8. Dziecko niepełnosprawne w czasie drugiej wojny światowej - Marian Balcerek; 1. Faszyzm wobec ludzi niepełnosprawnych; 2. Eksterminacja dzieci niepełnosprawnych w Polsce; 3. Walka o życie dziecka w czasie okupacji; 4. Skutki wojny i hitlerowskiej okupacji w Polsce; Bibliografia; Rozdział 9. Szkolnictwo specjalne w latach wojny i okupacji ( 1939-1945 ) - Wojciech Gasik; 1. Wprowadzenie; 2. Warunki pracy szkół specjalnych; 3. Postawa nauczycieli szkół specjalnych; Rozdział 10. Kierunki rozwoju praw dziecka, kstzałcenia specjalnego i pedagogiki specjalnej po drugiej wojnie światowej - Marian Balcerek; 1. Prawa dziecka w ONZ-wskim systemie międzynarodowej ochrony praw człowieka; 2. Współczesne tendencje w wychowaniu i kształceniu dzieci niepełnosprawnych; Bibliografia; Rozdział 11. Rozwój szkolnictwa specjalnego i pedagogiki specjalnej w Polsce Ludowej ( od 1973 r. ) - Wojciech Gasiki; 1. Sytuacja szkolnictwa specjalnego w latach 1945-1956; 2. Szkolnictwo i pedagogika specjalna w latach 1956-1973; a) Rozwój systemu kształcenia specjalnego; b) Kształcenie kadr dla placówek specjalnych badania naukowe; c) Szkoła specjalna na początku lat siedemdziesiątych - próby oceny; Bibliografia; Indeks nazwisk; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36704, W.36670 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39613 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39908, W.39489, W.39487, W.39488, W.39490, W.39492, W.39491 (7 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40914, W.40915 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41545 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41683 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38583, W.38584 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od tłumacza; Wprowadzenie; Rozdział 1. Czas wróżek i królów: 1. Baśnie i dzieci wróżek; 2. Zupa w skorupce od jajka; 3. Szu, dziecko chińskie; 4. Analiza pewnej wyjątkowej baśni: "Jasio-Jeżyk"; 4.1. Zdejmowanie uroku; 4.2. Struktura baśni; 5. Choroba i kalectwo w baśniach; 6. Dziecko nieprzystosowane w baśniach; 7. Dziecko dotknięte obłędem w historii; 8. Moriony wśród "szaleńców królewskich"; Rozdział 2. Czas lekarzy i pedagogów: 1. John Hasam; 2. Jean Marc Itard; 3. Edward Séguin; 4. Henry Maudsley; Rozdział 3. Czas pisarzy: 1. Czterej pisarze brytyjscy XIX wieku; 1.1. William Wordswoth; 1.2. Walter Scott; 1.3. Charles Dickens; 1.4. Joseph Konrad; 2. "Truken la folle" Johannesa Kneppelhputa, 1814-1885 (Holandia); 3. "Lekarz wiejski" Pani Loyré d'Arbouville, XIX wiek (Francja); 4. "Meretlein" Gotfryda Kellera, 1819-1890 (Szwajcaria); 5. "Mérette" Corinny Bille, XX wiek (Szwajcaria); 6. "Niłuszka" Maksyma Gorkiego, 1868-1936 (ZSRR); 7. "Burmistrz Furnes" Georga Simenona, XX wiek (Belgia); Rozdział 4. Czas badaczy. Leo Kammer i jego następcy: 1. Heinrich Hanselmann; 2. Leo Kamer; 2.1. "Odkrycie" dokonane przez Leo Kamera; 2.2. Komentarze; 3. Bruno Bettelheim; 4. Filmy traktujące o autyzmie dziecięcym; 5. Publikacje na temat autyzmu dziecięcego; Rozdział 5. Czas troski i nadziei: 1. Rodzice dzieci autystycznych; 2. Terapeutyka - pedagogika: antagonizm czy współpraca; Epilog: 1. Czas, który minął i który nadejdzie; Filmografia; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37655, W.37535, W.38764, W.38253, W.40372, W.39984, W.42596, W.37534 (8 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od tłumacza; Wprowadzenie; Rozdział 1. Czas wróżek i królów: 1. Baśnie i dzieci wróżek; 2. Zupa w skorupce od jajka; 3. Szu, dziecko chińskie; 4. Analiza pewnej wyjątkowej baśni: "Jasio-Jeżyk"; 4.1. Zdejmowanie uroku; 4.2. Struktura baśni; 5. Choroba i kalectwo w baśniach; 6. Dziecko nieprzystosowane w baśniach; 7. Dziecko dotknięte obłędem w historii; 8. Moriony wśród "szaleńców królewskich"; Rozdział 2. Czas lekarzy i pedagogów: 1. John Hasam; 2. Jean Marc Itard; 3. Edward Séguin; 4. Henry Maudsley; Rozdział 3. Czas pisarzy: 1. Czterej pisarze brytyjscy XIX wieku; 1.1. William Wordswoth; 1.2. Walter Scott; 1.3. Charles Dickens; 1.4. Joseph Konrad; 2. "Truken la folle" Johannesa Kneppelhputa, 1814-1885 (Holandia); 3. "Lekarz wiejski" Pani Loyré d'Arbouville, XIX wiek (Francja); 4. "Meretlein" Gotfryda Kellera, 1819-1890 (Szwajcaria); 5. "Mérette" Corinny Bille, XX wiek (Szwajcaria); 6. "Niłuszka" Maksyma Gorkiego, 1868-1936 (ZSRR); 7. "Burmistrz Furnes" Georga Simenona, XX wiek (Belgia); Rozdział 4. Czas badaczy. Leo Kammer i jego następcy: 1. Heinrich Hanselmann; 2. Leo Kamer; 2.1. "Odkrycie" dokonane przez Leo Kamera; 2.2. Komentarze; 3. Bruno Bettelheim; 4. Filmy traktujące o autyzmie dziecięcym; 5. Publikacje na temat autyzmu dziecięcego; Rozdział 5. Czas troski i nadziei: 1. Rodzice dzieci autystycznych; 2. Terapeutyka - pedagogika: antagonizm czy współpraca; Epilog: 1. Czas, który minął i który nadejdzie; Filmografia; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36527, W.43332 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40387 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43187 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42112, W.42194 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41527, W.42180 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41906, W.36651 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36364 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40224 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42277 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej